2008. augusztus 7., csütörtök

Umbridge igazsága

Najó, leírom. Csakazértis.
Bizonyára mindenki emlékszik arra a Harry Potter jelenetre (asszem az a része a filmnek is megvan már), amikor Harrynek el kell mennie Umbridge-hez, mert beszólt neki, hogy „Voldemort márpedig testet öltött” (egyébként is, a Föld forog), és ezért büntetést érdemel. Nos, a rizsa lényegtelen, az fő az, hogy a büntetés az, hogy Harry kap egy tollat, amivel le kell írnia x-szer egy papírra, hogy „Hazudni bűn”. Zsír, gondolja ő naivan, mindaddig, amíg a toll tintája az ő vére nem lesz. És a jobb kezén a húsába vésve meg nem jelenik az, amit a papírra ír. „Hazudni bűn”...
Igen, most erről szeretnék egy kicsit filózni. A hazugságról. Olvastam egy remekművet, a címe az volt, hogy Gyűrűk Ura. Megtanultam belőle, hogy a gonosz hazudik, de érdekes módon a jónak sose kell. Igazsággal is el lehet érni sikereket, célokat, meg lehet vele nyerni háborúkat, mert az igazság sokkal szilárdabb talajokra épül, mint a hazugság. Annak a könyven az egyik legnagyobb hatása az volt rám, hogy megtanította: ne hazudj. Soha, semmilyen körülmények között.
De hallottam mostanában egy elméletet.
Valaki azt mondta nekem, hogy hazudni márpedig lehet, ha annak valami „jó célja” van. Az illető itt arra gondolt, hogy ő bizony hazudni fog, ha tudja, hogy az igazság fájna a másiknak. Épp ezért – hazudik. Nem fogta föl, hogy ezzel még nagyobb fájdalmat tud okozni, elveszti a bizalmat, és egyébként is – úgyis kiderül minden.
Én megértem
, bizonyára ebben is van igazság. De azt szeretném, hogy tudja mindenki, nálam az igazsággal sokkal többre megy, mint egy álszent, kíméletes hazug mondattal. Na nem akarok átmenni Umbridge-be, de lehet, hogy nem is volt olyan hibbant a nőszemély, mint amilyennek látszott. Igaz, Voldemort valóban visszatért.
Nem voltam biztos benne
, hogy ezt le akarom írni, mert nem igaz, hogy én sosem hazudtam, és sose fogok. Pont ezért féltem, mert végülis senki sem tökéletes, akkor senki ne oktasson tökéletességre. Ezért útálom a papokat és prédikátorokat. A fentiekre mondjuk inkább azt, hogy egy elmélet, amihez megpróbálom önmagamat tartani, több-kevesebb sikerrel. Remélem, többel, mint kevesebbel.
Van egy szám:
It’s too late to apologize.
Na ez viszont nem igaz
.
A.

Nincsenek megjegyzések: